LumiScape LightBox

LumiScape LightBox

Väggmonterad skylt med canvas front. Mått H1460xW1780xD25 Vi kan leverera i anpassade mått.

Läs mer

LumiScape LightBox

LumiScape LightBox

Väggmonterad skylt med canvas front. Mått H3000xW1500xD25
LumiScape Pylon LightBox

LumiScape Pylon LightBox

Golvstående skylt med canvas front. Mått H3000xW1500xD50
LumiSky

LumiSky

Takmonterad skylt med canvas front. Mått 3600x3600
LumiSnap Double

LumiSnap Double

Takhängd skylt med affish front. Enkelt utbytbar med snäppramar Mått 70x100
  • LumiScape LightBox

    LumiScape LightBox

    Väggmonterad skylt med canvas front. Mått H1460xW1780xD25 Vi kan leverera i anpassade mått.

    Läs mer

  • LumiScape LightBox

    LumiScape LightBox

    H1460xW1780xD25
  • LumiScape LightBox

    LumiScape LightBox

    Väggmonterad skylt med canvas front. Mått H3000xW1500xD25
  • LumiScape LightBox

    LumiScape LightBox

    H3000xW1500xD25
  • LumiScape Pylon LightBox

    LumiScape Pylon LightBox

    Golvstående skylt med canvas front. Mått H3000xW1500xD50
  • LumiScape Pylon LightBox

    LumiScape Pylon LightBox

    H3000xW1500xD50
  • LumiSky

    LumiSky

    Takmonterad skylt med canvas front. Mått 3600x3600
  • LumiSky

    LumiSky

    3600x3600
  • LumiSnap Double

    LumiSnap Double

    Takhängd skylt med affish front. Enkelt utbytbar med snäppramar Mått 70x100
  • LumiSnap Double

    LumiSnap Double

    70x100
    Produktframtagning

    Produktframtagning

    Konceptlösningar

    Konceptlösningar

    LB-Lux Produkter

    LB-Lux Produkter

    Om vi hade nya, energieffektiva diodlampor i stället för de lampor vi har i dagens bilar skulle vi spara 90.000 ton koldioxid i utsläpp per år i Sverige.

     

    Detta slår webbsajten carwinism.se fast efter att ha gjort en beräkning av hur mycket koldioxidutsläpp som skulle undvikas om man monterade LED-lampor i bilarna. LED står för Light Emitting Diode och tekniken uppfanns redan i mitten på 1920-talet. Den används i dag till allt från trafikljus och pannlampor till Nintendo Wii:s handkontroller.

    Bilindustrin har länge använt LED-ljus, främst för indikatorlampor i instrumentpaneler, men sedan några år tillbaka används det även som bakljus med rött och gult ljus. Det vita ljuset har varit svårare att få fram och har därför varit förbjudet som huvudstrålkastare.



    Halvljuset på vanliga halogenlampor står för 0,8 procent av bilens bränsleförbrukning medan LED-lampor endast skulle kräva 0,1 procent. Halogenlamporna orsakar cirka 100.000 ton koldioxidutsläpp årligen. Om hela den svenska bilflottan uteslutande skulle använda LED-ljus i stället skulle strålkastarna stå för 10.000 ton av koldioxidutsläppen. Detta skulle alltså innebära en minskning med 90.000 ton per år.

    Audi har varit drivande när det gäller att införa LED-teknik i bilarna och 2007 fick man dispens från förbudet mot full LED-belysning då modellen R8 lanserades. Den 11 juli 2008 upphävdes förbudet totalt vilket nu öppnar dörrarna för samtliga biltillverkare att successivt byta ut halogentekniken till LED.

    Stefan Nilsson/TT Spektra

    {backbutton}